top of page

Hur skapar vi resultat?

En bra kosthållning, regelbunden aktivitet, springa snabbare, bli starkare, bli bättre på en sport, lära oss ett yrke. Oavsett vad vårt mål är så behöver vi lägga tid och fokus på att bli bättre. Det kommer inte hända över en natt. Förmodligen inte på några veckor och du kommer tvivla flera gånger innan du du har nått dit du önskar. Så vad är nyckeln?

Det vi gör konsekvent kommer ge framgång.

Konsekvent. Något vi gör vi upprepande, metodiskt, planerat. För att få något till en vana behöver vi upprepa det, om och om igen. Även när vi inte vill. När allting annat verkar roligare än just det där vi har sagt att vi ska göra. Det betyder att om du vill bli starkare så behöver du följa ett upplägg där du tränar du samma muskelgrupper under en längre tid. Där du succesivt ökar belastningen. Om du byter ditt träningsschema för ofta, väljer att enbart fokusera på det du är bra på, kommer dina resultat bli lidande. Detta gäller oavsett inriktning du har valt.



Vad krävs?
  • Du behöver ta dig tid för det du vill åstadkomma. Vill du få en bättre kosthållning behöver du planera din måltider och dina inköp, förbereda matlådor två gånger i veckan för att undvika att du äter ute och det enklaste sättet, hur tråkigt det än kan vara; är att äta samma mat varje dag. Har du hittat en frukost som passar dig, håll dig till den. Vill du bli starkare behöver du lägga tiden på att styrketräna, vill du bli en bättre golfare behöver du lägga tid på golfbanan etc.

  • Ge dig själv minst 3 månader. Konsekvent. Du behöver göra det du vill bli bra på regelbundet, inte bara när du känner för det. Har du bestämt dig för att du ska bli bra på en sport så krävs det träning och engagemang. Det betyder att du kommer behöva öva även när du inte är motiverad. Varje gång du vinner över dig själv när du vill ge upp så kommer du en bit närmare ditt mål och för varje gång blir starkare mentalt.

  • Ta hjälp. Det kan vara att hitta en träningskompis, gå med i en löpargrupp, gå en matlagningskurs, ta lektioner av någon som utför just din sport, skaffa en coach som stöttar dig på vägen, läs på och utbilda dig själv, samla kunskap och ge dig själv ett syfte för varför du vill förändra eller förbättra något.

  • Skapa hållbara förutsättningar. Planera inte att du ska lägga sex timmar i veckan när det enbart är möjligt att spendera tre timmar. Hoppa inte på det ett kost program som innebär att du minskar ditt kaloriintag med hälften. När vi undviker genvägar, ger oss själva rätt förutsättningar för att lyckas så kommer resultaten. Det kanske tar lite längre tid men långsiktiga resultat är bestående.

54 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page