top of page

Progressive overload - the key!


Ni har nu sett mig på Atletfabriken sen i augusti där jag jobbar som personlig tränare och gruppinstruktör. När jag själv tränar så ägnar jag mig huvudsakligen åt styrkelyft, vilket jag också har valt att tävla i.

Ibland kan det dock vara tufft. För att vi ska bli starkare måste vi kontinuerligt öka kraven på oss själva.

Detta för att uppnå progression, som att bygga muskelmassa eller bli starkare. För att komma över tröskel efter tröskel och det gör vi inte genom att mysträna. Vi vill gradvis öka svårigheten för att få progression, genom detta tvingar vi kroppen att anpassa sig efter de ökade kraven vi ställer på den. Det är just detta som har hjälpt mig att bli starkare i baslyften knäböj, bänkpress och marklyft.


Detta kan vara svårt att applicera i sin egna träning, därav rekommenderar jag att vi då och då tränar tillsammans med någon annan. Träning handlar inte bara om muskelmassa och styrka. Det fick jag lära mig i praktiken innan min första tävling, mycket är mentalt och sitter i huvudet.


Därför kan det vara skönt att träna med en kompis eller en coach. Bara någon som passar eller pushar oss lite extra

Baslyften knäböj, bänkpress och marklyft involverar kroppens mest grundläggande rörelsemoment och stärker hela kroppens muskulatur. Det är samtidigt lika viktigt att köra kompleteringsövningar. Det vill säga isoleringövningar som stärker oss i dessa tre lyft.



Jag kommer att dra igång Blockträning inom kort där första blocket består av knäböj vid sex tillfällen, följt av bänkpress och marklyft sex tillfällen vardera. Under dessa träningstillfällen kommer vi att lära oss mer om baslyft, vad som är viktigt att tänka på i respektive lyft och vad vi kan göra för att vi ska bli bättre. Håll utkik för mer info!


Hoppas vi ses!

94 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page